M som i Maria

Direktlänk till inlägg 16 februari 2010

Fettisdan...

Av Maria - 16 februari 2010 10:54

     Semlor

Att det är sista dagen innan påskfastan har givit upphov till traditionen att denna dag, och ursprungligen bara denna dag, äta semlor, även kallade fastlagsbullar eller fettisdagsbullar. Eftersom dessa bullar gjordes av vetemjöl (vitt mjöl) kallas denna dag också ”vita tisdagen”. Enligt norrländsk tradition äts semlor som efterrätt till bruna bönor.

Enligt en annan historiebeskrivning i muntlig tradition, var semlor från början släta bullar som var bland det enda som fick ätas under fastan. För att dryga ut denna mat började folk göra hål i semlorna och lägga in olika andra godsaker, vilket med tiden utvecklades till den vispgrädde och mandelmassa som numera anses vara det riktiga innehållet i Sverige. I Norge har semlor sylt i stället för mandelmassa.

Mardi Gras

På franska kallas dagen för "Mardi Gras" (som också betyder 'fet tisdag'), och det är därifrån som Mardi Gras-karnevalen (karneval=carne vale=kött farväl)i New Orleans har fått sitt namn.


Lite smått och gott om FETTISDAGEN!

Jag bakade semlor som jag dekorerade med STJÄRNOR, för vårt OS-Guld och vår Stjärna, Charlotte Kalla.

NU rockar det FETT! eller hur?   









 
 
Ingen bild

Catarina

18 februari 2010 09:42

Åh, det såg gott ut!!!! Jag har faktiskt inte ätit någon semla än, men tror att jag ska baka i helgen. Jag tycker nästan bara hembakta är goda :)

 
Ingen bild

faster

18 februari 2010 11:32

Och nu är vi inne i fastan! Igår var det ask-onsdagen. Nu ska vi lida för Kristus! Hälsa din make det ;)
Kram G

 
Ingen bild

mamma

19 februari 2010 15:35

Va fint du hade dukat och v ilka goda semlor. Vi hade också semlor i Tisdaggruppen på Hembygdsföreningen.och det var jag som gjorde dem,det var skoj, för jag har ju inte varit hemma på fettisdag undr några år. semlor kallas också Hetvägg Och jag har ätit dem med het, lite saltad mjölk närjag var barn. Så gjorde mamma ibland.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 18 augusti 2013 16:59

Jag fick biljett till Ljungarocken av mina barn och barnbarn och det var en toppenpresent! TACK igen! Vilken fredagkväll i lilla LJungaverk, 4 000 personer kom såg och upplevde en musikfestival utan dess like! Glada positiva människor överallt, hårt ...

Av Maria - 7 augusti 2013 13:15

I sommar återvände vi till vårt älskade Skottland! Vilket land, har ni inte varit där så har ni missat något, jag lovar!!! Här kommer veckan i bilder och lite text. Första tre nätterna bodde vi i en underbar liten by som heter Pitlochry. Bästa boen...

Av Maria - 7 augusti 2013 12:57

Jag säger som de gamla indianerna ; Long time, no see! Men efter några funderingar så bestämde jag mig att blogga lite...hoppas ni hänger med! Jag börjar med lite sommarbilder, Midsommar i Byn...lika trevlig som de människor som bor här!   ...

Av Maria - 15 december 2012 07:41

Som ni förstår har det hänt nåt! Datorn har kraschat så jag återkommer när jag har en ny. Svårt att blogga från min IPhone som jag gör nu. Alla foton mm är borta! Vi ska försöka få hjälp med hårddisken... Nu vet ni! På återseende! M...

Av Maria - 12 november 2012 18:25

Så fort vi pratar om sommaren som var...så känns det så länge sedan och att den var så dålig. Det var den, men det fanns kvällar som var härliga, inte många men några! Fick några bildminnen från en kväll i sommar av Örjans dotter, Malin. Titta vad...

Ovido - Quiz & Flashcards