M som i Maria

Alla inlägg under december 2010

Av Maria - 31 december 2010 11:50

önskar jag er, alla mina vänner! Ha en bra nyårsafton med god mat och dryck!

Ta det lugnt med raketerna...tänk på våra vänner, hundarna!

  

Kram på er!

Njut av bilden på Douglas, farmors kille i Timrå kläder som myser med faster i soffan!

  

Av Maria - 30 december 2010 16:39

började med en kall morgon! Jag och Saku tog en promenad runt byn, -25 grader. I brevlådan låg där en julklapp, så jag blev varm inombords! Kolla vilken läcker döskalle-form + kaka som Tomten gjort åt mig! Tusen tack...jag anar vilken av tomtarna i byn det är...fniss!

  

Petter kom så vi åt gott och öppnade lite klappar.

          

På juldagen kom Catarina, Jonas, Vilma och Alva! Då blev det liv i stugan! Även Tomten dök upp med massor av paket! Härligt!

                

På annandagen blev det Pepparkaksbak för Vilma och mormor, lite jakt för Jonas, Orvar och Timo, dock inget byte.

       

I tisdagskväll for mormors gullungar hem igen, till Kiruna! Sista kramen innan jag skjutsade in dem till tåget!

     






Av Maria - 25 december 2010 08:51


–Tomten 

på jämtska

 

Midvinternatta mårsk å kåll

stjärnan glitter å blaga

folkje söv på olik håll

räven smyg borta haga

Månen lys, ha ahllten lyst

snön ti treom, vit å tyst

vit som ströken lakan

tomten e opp å vaka

Står mæ fjösan, stutt å grå

grå, å vit e fennan

står å unner: ”Hårre går e då?

Når de e shlut på e hennan?”

kik på trea der dom står

som en mur kring heile gåln

månen lys å blaga

”Int tar e shlut borta haga?”

Stryk mæ hann göning skägge sett

klöy se pyne luven

”De e för svårst at huvvan mett

å je vål bære gruven,

de löns int fånder meir på dæ

ingen veit hårr e kan væ”

sen går n å känn på döran

bå’ småaran å störan

Går rånt husa, gjær e vårv

kik hur hu ha’ne, geita

kynna står å glåm å dröm

dröm om sommarbeita

mæra ha en æn n dröm

tongt e arbei vill a glöm

skaklan, tauman, sælan

snön som driv ti fælan

Smyg se tyst å lytt itat

der folkje ligg å söv

dom som ställ ut huskur fat

mæ mjalk å go n gröt

tripp på teom för å si

ongan, der dom ligg, all tri

te si dom snus å sava

e artut vill je lava

Vänn tebaker oppå hjelln

lägg se, tänk å glåm

”Finns e någa ursprungskäll,

vor kom dom all ifrån?

Dom föss, vål vaxa sen, å döy

bære kom bort, uttan stöj.

Veit vor dom ha före?

Löns e grin å söre?”

Borta haga er e mårt

trea sir ut frösen

himlen stjärntjätt, kåll å svårt

tomten står mæ fjösan

står å ly ett nästa år

tykk se hör hur tia gå

tykk se hör hu spæla

å sno rånt heile værla

Midvinternatta mårsk å kåll

stjärnan glitter å blaga

folkje söv på olik håll

räven smyg borta haga

Månen lys, ha ahllten lyst

snön ti treom, vit å tyst

vit som ströken lakan

tomten e opp å vaka



Av Maria - 23 december 2010 19:05

önskar jag er...

  

Av Maria - 23 december 2010 19:01

I tisdags var jag ner och träffade farmors gulligaste pojke, Douglas! Han bara sov, ville inte prata med farmor, men det är nog bäst när man är alldeles "färsk"!

Här kommer några bilder.     

Av Maria - 19 december 2010 21:48

Nu är det nära, till jul, eller hur? I helgen har vi bakat och Orvar har syltat ett älghjärta. Jag har kokat senap, supergod, om jag får säga det själv. Med ett stänk av whisky (stort stänk) och dragon. Emelie kom igår kväll, så då myste vi.

Idag var vi på stan och julhandlade lite...snart klar!

Nu är det bara några dagar kvar tills jag får träffa Douglas! Farmor längtar!

Ha en bra vecka! M  

Av Maria - 14 december 2010 20:35

Här kommer den. Visst är han söt! Farmor är så glad och stolt!

  

Av Maria - 14 december 2010 07:12

Jag blev farmor igår, eller i natt, 23.30 kom lille Douglas till världen! 51 cm lång och 3342 gr tung! Härligt! En stjärngosse! Stort GRATTIS till mamma Johanna som kämpat bra och pappa Mikael som fanns där bredvid.

Kram på er!

(bilder kommer, jag lovar!)


Ovido - Quiz & Flashcards